Ieteikumi ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām ierobežojošo pasākumu piemērošanai
(Ieteikumi ir saskaņoti ar Veselības ministriju)
- Ieteikumi ir izstrādāti ar mērķi mazināt COVID-19 izplatīšanās risku ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās (turpmāk – institūcijas), saglabājot minimālos ierobežojumus un novēršot nekontrolējamus infekcijas slimības uzliesmojumus ar lielu saslimušo skaitu un letālo gadījumu pieaugumu.
Ieteikumi piemērojami institūcijās, kurās nav konstatēta saslimšana ar COVID–19. Inficēšanās ar COVID-19 gadījumos ir piemērojamas Vadlīnijas aprūpes nodrošināšanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās (SAC) Covid-19 izplatības ierobežošanai[1], kā arī Veselības ministrijas izstrādātās Rekomendācijas telpām karantīnas pasākumu veikšanai un Covid-19 inficēto personu izolēšanai un Ieteikumi personu veselības stāvokļa uzraudzībai sociālās aprūpes institūcijās[2].
- Vispārējs nosacījums ir, ka pasākumos nedrīkst piedalīties klienti ar akūtiem elpceļu slimības simptomiem (t.sk. apmeklēt koplietošanas telpas vienlaikus ar citiem klientiem) un šādā gadījumā jārīkojas atbilstoši ārstniecības personas noteiktajai kārtībai attiecīgajā situācijā.
- Institūcijas vadītājs atbild par infekcijas slimību izcelšanās un izplatības ierobežošanu un attiecīgu darba organizēšanu iestādē, katrs darbinieks atbild par iestādē noteikto kārtības ievērošanu, piesardzības un drošības pasākumu izpildi.
- Institūcijas vadītājs kritiski izvērtē situāciju iestādē un nosaka pasākumus karantīnas ierobežojumu mazināšanai (ar iekšējo rīkojumu nosaka pasākumus, atbildīgo personālu un kontroles mehānismu). Lai nodrošinātu institūcijas darbības normalizēšanu, institūcijā var:
-
- Atļaut institūcijas telpu ietvaros rīkot klientiem iekšējos pasākumus (nodarbības, TV skatīšanos, spēles u.tml.) vienā kolektīvajā mājsaimniecībā dzīvojošie (vidēji 20-40) personas). Teritorijā var nodrošināt pasākumus arī lielākam klientu skaitam, ja tiek nodrošināta distancēšanās;
- Ēdienreizēs atļaut ēdamzālē atrasties vienā kolektīvajā mājsaimniecībā dzīvojošiem klientiem (ne vairāk par 4-5 klientiem pie viena galdiņa), nosakot klientu plūsmu (lai izvairītos no drūzmēšanās);
- Tuvinieku sūtījumu pieņemšanu organizēt bez sūtītāja fiziskā kontakta ar klientu. Tuvinieks informē darbinieku un atstāj sūtījumu pie apsardzes/dežuranta. Sūtījumos atļauta atsevišķu preču piegāde orģinālajos iepakojumos, kurus var dezinficēt. Sūtījumus dezinficē vai atstāj karantīnā, ja to ļauj produktu derīguma termiņš;
- Organizēt tuvinieku (t.sk. adoptētāju, potenciālo audžuģimeņu, aizbildņu un viesģimeņu, utt.) ciemošanos, ja tiek ievēroti drošības pasākumi – 2 m distance, maskas, roku dezinficēšana. Ciemošanos iepriekš saskaņo ar administrāciju, informējot, ka ciemošanās ir atļauta, ja tuvinieks 14 dienu laikā nav uzturējies valstī, kas Slimību profilakses un kontroles centra mājaslapā publicēta kā valsts, uz kuru ir attiecināmi īpašie piesardzības un ierobežojošie pasākumi, nav bijis ciešā kontaktā ar COVID-19 infekcijas slimnieku vai cilvēku, kurš atrodas mājas karantīnā, un nav COVID-19 raksturīgo klīnisko simptomu (t. sk. temperatūra). Apmeklētājs tiek reģistrēts apmeklētāju žurnālā. Apmeklējumus organizē atsevišķā (apmeklētāju) telpā, vienā apmeklējuma reizē ne vairāk kā viena persona, izņemot, ja apmeklētāji ir vairāki vienā mājsaimniecībā dzīvojoši vienas ģimenes locekļi. Labvēlīgos laika apstākļos tikšanos vēlams organizēt institūcijas teritorijā, dārzā, lapenē, ievērojot 2 m distancēšanos. Tuvinieku apmeklējumi organizējami, lai būtu iespējams nodrošināt darbinieku klātbūtni un epidemioloģisko drošības pasākumu ievērošanu (t.sk. ja iespējams, darba dienu vakaros un brīvdienās). Apmeklējuma laikā gan klientam, gan tuviniekam jānodrošina individuālo aizsardzības līdzekļu (maskas) un dezinfekcijas līdzekļu pieejamība, kā arī jāuzrauga to lietošana. Ja tikšanās tiek organizēta īpaši aprīkotā apmeklējumu telpā, kur iespējams sarunāties caur stiklu pa telefonu vai izmantojot citus tehniskus risinājumus, individuālie aizsardzības līdzekļi nav jālieto;
- Sporta pasākumu norise ārpus telpām organizējama (skat. arī 1.punktu) vienā kolektīvajā mājsaimniecībā dzīvojošiem klientiem , nodrošinot inventāra dezinficēšanu pirms un pēc aktivitātēm.
- Klientu uzņemšana organizējama vispārējā kārtībā, ņemot vērā Ministru kabineta noteikumos “Epidemioloģiskās drošības pasākumi COVID-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” noteikto;
- Pakalpojuma sniedzēja maiņa starp institūcijām (piem., pakalpojuma sniedzēju maiņu pilngadību sasniegušām personām, uz institūcijām, kur tiek sniegts pakalpojums pilngadīgām personām, vai pakalpojuma sniedzēju maiņu no vienas institūcijas uz otru) var tikt veikta, ja uz attiecīgo klientu nav attiecināmi COVID-19 infekcijas izplatības ierobežojumi. Pēc pārcelšanās uz citu institūciju minētais klients ievēro tos pašus nosacījumus, kas 6.punktā minētajos Ministru kabineta noteikumos tiek izvirzīti jaunu klientu uzņemšanai, skat. arī 6.punktu;
- Izbraukuma tirdzniecība ir iespējama, ja tiek nodrošināti nepieciešamie piesardzības pasākumi:
4.8.1. izbraukuma tirdzniecība (saskaņojot laiku un autoveikalam iebraucot institūcijas teritorijā telpām) tiek organizēta, iepriekš laiku saskaņojot ar tirgotāju un pārliecinoties par minētā tirgotāja saņemtajām tirdzniecības atļaujām;
4.8.2. tirgotājs ievēro piesardzības nosacījumus – sejas aizsargi, caurspīdīgs ekrāns starp pārdevēju un pircēju utml.;
4.8.3. klientam ir saskarsme tikai ar pārdevēju, preces ir iepakojumos vai fasētas, ja ir iespējas, preces jau ir pieteiktas savlaicīgi un attiecīgi sakomplektētas;
4.8.4. darbinieki sniedz klientiem nepieciešamo atbalstu drošības pasākumu ievērošanai (maskas, roku dezinfekcija, 2 m attāluma ievērošana utml).
Norēķinos tiek rekomendēta bankas karšu izmantošana. Ja klients ir norēķinājies ar skaidru naudu, pēc iepirkšanās, papildus drošībai jāveic roku dezinfekcija;
-
- Darbinieku pavadībā, ievērojot drošības pasākumus un distancēšanos, nelielās grupās (līdz 3-5 klientiem), var tikt nodrošināta iespēja apmeklēt veikalu, banku vai kādu citu iestādi;
- Pārgājieni (piem., pastaigas dabas takās, nūjošana ārpus teritorijas, darbdienās, kad nav citu apmeklētāju, skat. arī 1. un 5. punktu) nelielās grupās (ne vairāk kā 10 klienti) organizējami vietējās pašvaldības teritorijā darbinieku pavadībā, ievērojot distancēšanos un citus drošības pasākumus;
- Ikmēneša svētbrīžus ar mācītāja dalību, kā arī mākslinieku un nelielu kolektīvu viesošanās tiek organizēta, informējot, ka pasākumu norise ir atļauta, ja persona pēdējo 14 dienu laikā nav uzturējusies valstī, kas Slimību profilakses un kontroles centra mājaslapā publicēta kā valsts, uz kuru ir attiecināmi īpašie piesardzības un ierobežojošie pasākumi, nav bijis ciešā kontaktā ar COVID-19 infekcijas slimnieku vai cilvēku, kurš atrodas mājas karantīnā, un nav COVID-19 raksturīgo klīnisko simptomu. Apmeklējuma laikā ir jāievēro piesardzības pasākumi, t. sk. jāveic roku dezinficēšana, jālieto sejas maska un jānodrošina distancēšanās. Labvēlīgu laika apstākļu gadījumā pasākumi organizējami brīvā dabā, ievērojot distancēšanās noteikumus, kā arī izmantojot arī inovatīvas pieejas (piem., koncerts pagalmā, klienti uz balkoniem, pie logiem utml.);
- Pieļaujama brīvprātīgo iesaiste regulāru aktivitāšu veikšanā bērniem (līdzvērtīgi darbiniekiem), informējot, ka brīvprātīgā iesaiste ir atļauta, ja ir veikts COVID-19 tests (ne vecāks par 2-3 dienām) un brīvprātīgais 14 dienu laikā nav uzturējies valstī, kas Slimību profilakses un kontroles centra mājaslapā publicēta kā valsts, uz kuru ir attiecināmi īpašie piesardzības un ierobežojošie pasākumi, nav bijis ciešā kontaktā ar COVID-19 infekcijas slimnieku vai cilvēku, kurš atrodas mājas karantīnā, un nav COVID-19 raksturīgo klīnisko simptomu. Rekomendēts turpināt brīvprātīgo darbu bez tieša fiziska kontakta ar bērniem, ievērojot epidemioloģiskās drošības prasības, tai skaitā ievērojot distanci un lietojot aizsargmaskas. Tāpat veicama ķermeņa temperatūras mērīšana (attālināti) un COVID-19 raksturīgo klīnisko simptomu novērošana.
- Veicama regulāra klientu un darbinieku veselības stāvokļa novērošana (klientiem jānodrošina arī ķermeņa temperatūras mērīšana, papildus izvērtējot nepieciešamību klientiem nosakot elpošanas ritmu (ja elpošana pārsniedz 25 reizes minūtē, ir jāapsver aizdomas par elpošanas ceļu infekcijas slimību), kā arī nosakot pulsu. Atbilstoši Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra ieteikumiem, ja ir iespējas var apsvērt pulsa oksimetrijas izmantošanu, lai klientiem noteiktu skābekļa līmeni asinīs (ja skābekļa piesātinājums asinīs samazinās zem 95 % ir jāapsver aizdomas par elpošanas ceļu infekcijas slimību). Ķermeņa temperatūras mērīšana (attālināti) var tikt izmantota arī apmeklētāju veselības stāvokļa novērtēšanai, vienlaikus ar COVID-19 raksturīgo klīnisko simptomu novērošanu;
- Pārvietojoties ar institūcijas autotransportu, gan autovadītājam gan pasažieriem ieteicams lietot sejas maskas, kā arī pēc katra brauciena dezinficējot autotransporta līdzekļa virsmas;
- Attālinātas saziņas ar tuviniekiem nodrošināšanai, ir jārada iespēja izmantot elektroniskās tehnoloģijas (piem., nodrošinot saziņas iespēju pa telefonu, izmantojot iespēju saziņai whatsapp vidē, video konferences veidā (zoom, webex utml.)).
[1] http://www.lm.gov.lv/lv/aktuali/aktuali-list/91698-covid-19-noradijumi-pakalpojumu-sniedzejiem-ilgstosas-socialas-aprupes-institucijas.
[2] http://www.lm.gov.lv/lv/?option=com_content&view=article&id=91683