darbinieku_nosutisana.png - 4.79 KB latvija_100_logo.png - 10.36 KB

strukturfondi.jpg - 22.31 KB

logo_cmyk.jpg - 1.8 MB

gimidraudzkomers_logo.png - 16.12 KB 

e_paraksts_logo.png - 3.03 KB

 

Jautājums

Kā Jūs rīkojaties gadījumos, kad bērns slikti uzvedas?

Cenšos izprast bērna sliktas uzvedības cēloņus

Uz laiku liedzu datora/telefona lietošanu vai citus izklaides pasākumus

Sarāju, brīdinot par sodu nākamajā reizē

Presei Pilns arhīvs
LM: invaliditātes noteikšanas sistēma būs ērtāka klientiem | 17.04.2008.

Tuvākajos gados ar Eiropas fondu līdzfinansējumu Labklājības ministrija (LM) pilnveidos invaliditātes noteikšanas sistēmu, veidojot to ērtāku klientiem.

Invaliditātes noteikšanas procesā iesaistīsies plašāks speciālistu loks - ne tikai ārsti eksperti, bet arī ģimenes ārsti, sociālie darbinieki, psihologi, izglītības darbinieki (ja invaliditāti būs jānosaka bērniem līdz 18 gadu vecumam), ), rehabilitologi, nodarbinātības speciālisti, kā arī paši klienti

Šajā procesā  izvērtēs dažādas cilvēka spējas, t.sk., pašaprūpes, pārvietošanās, apmācības, orientācijas, komunikācijas, kā arī spējas kontrolēt savu uzvedību. Turklāt pirms invaliditātes noteikšanas paši klienti varēs novērtēt pašaprūpes un sociālās integrācijas spējas.

Savukārt, lai cilvēkiem ar draudošu invaliditāti mazinātu risku kļūt par invalīdiem, turpmāk plānots noteikt arī draudošu invaliditāti. Tas ir ļoti būtiski, lai šiem cilvēkiem savlaicīgi veiktu intensīvu ārstēšanu, t.sk., medicīnisku rehabilitāciju. Tādejādi viņiem tuvākā vai tālākā nākotnē samazinātos risks kļūt par invalīdu.

Gadījumos, kad invaliditāte tomēr būs iestājusies, valsts savlaicīgi nodrošinās kvalitatīvus rehabilitācijas pakalpojumus. Līdz ar to šiem cilvēkiem būs nodrošināta pēc iespējas pilnvērtīgāka dzīve. 

Vienlaikus plānots, ka lēmumu par invaliditātes vai draudošas invaliditātes noteikšanu pieņems atsevišķi no cilvēka funkcionālo traucējumu izvērtēšanas. Tas nozīmē, ka administratīvo aktu par invaliditātes vai draudošas invaliditātes noteikšanu, balstoties uz visu pārvaldes  struktūrvienībās savākto informāciju, izdos centralizēti - Rīgā, Invaliditātes ekspertīzes pārvaldē (IEP). Minēto pārvaldi paredzēts izveidot uz Veselības un darbaspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk - komisija) bāzes. Lai padarītu kvalitatīvāku invaliditātes piešķiršanas procesu, jaunajā pārvaldē būs vairāki dažādu jomu speciālisti, piemēram, kardiologi, traumatologi, ortopēdi un citi

Tāpat plānots atvieglot arī pašu invaliditātes piešķiršanas procesu. Turpmāk ģimenes ārsts elektroniski varēs uz vietējo IEP nosūtīt cilvēka nosūtījumu uz invaliditātes ekspertīzi. Pārvaldes ārsti eksperti,  izvērtējot to un citus iesniegtos dokumentus, izlems par tā nosūtīšanu uz IEP lēmuma pieņemšanai vai arī nepietiekošas informācijas gadījumā atgriezīs atpakaļ ģimenes ārstam. Tādējādi pašiem cilvēkiem būs jādodas uz savai dzīvesvietai tuvāko komisiju, kā tas ir šobrīd, tikai atsevišķos gadījumos, pēc ārstu ekspertu uzaicinājuma. Vienlaicīgi paaugstināsies ģimenes ārstu atbildība par pamatotu pieprasījumu izsniegšanu.

Vienlaikus ar Eiropas fondu līdzfinansējumu komisija pārstrādās invaliditātes noteikšanas kritērijus. Invaliditātes noteikšanā, papildus medicīniskiem kritērijiem, lielāku uzsvaru liks uz sociālajiem kritērijiem - cilvēka pašaprūpes un integrācijas iespējām sabiedrībā. Līdztekus vērā ņems arī viņa profesiju, darbspējas un darba apstākļus.

Lai noskaidrotu, kā darbojas jaunie invaliditātes noteikšanas kritēriji, tos pārejas periodā izmēģinājuma projektā izmēģinās kādā no Latvijas rajoniem. Līdztekus noritēs arī apmācības sociālajiem darbiniekiem, ģimenes ārstiem, ārstiem ekspertiem un rehabilitologiem par iepriekšminētā klasifikatora praktisko pielietošanu.

Paredzams, ka jaunās sistēmas izveidei un ieviešanai komisija piesaistīs gan vietējos, gan ārzemju ekspertus.

Papildus minētajām aktivitātēm, nākamajos gados LM paredzējusi arī būtiski uzlabot komisijas telpas un aprīkojumu. Tāpat plānots daļu no 8 Rīgas pilsētas un Rīgas rajona starprajonu komisijām turpmāk izvietot vienā ēkā Ventspils ielā 53. Tās atradīsies tieši blakus Tehnisko palīglīdzekļu centram. Tādējādi cilvēks, kuram ir piešķirta invaliditāte un nepieciešami palīglīdzekļi, tos varēs saņemt vienuviet.  

Kopumā šīm aktivitātēm paredzēti  vairāk kā 5 miljoni latu. Līdz 85% no projekta izmaksām segs ESF un ERAF, bet pārējo - valsts budžets.

Tas paredzēts šodien, 17.aprīlī, Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātajos Ministru kabineta (MK) noteikumu projektos par ESF aktivitāti „Darbspēju vērtēšanas sistēmas pilnveidošana" un ERAF aktivitāti „Darbspēju vērtēšanas un sociālo pakalpojumu ieviešanas institūciju infrastruktūras pilnveidošana" Noteikumi vēl jāsaskaņo ar citām ministrijām un jāapstiprina valdībā.

Informāciju sagatavoja: 

Vineta Bērziņa,  LM Komunikācijas departamenta direktore 7021632, 26497758, vineta.berzina@lm.gov.lv,

Liene Zvereva, sabiedrisko attiecību speciāliste 7021666, 26519920, liene.zvereva@lm.gov.lv.